Stoneridge fejlkoder
Nedenfor vises en liste over alle DTC-koder (fejlkoder), der gemmes i en Stoneridge digital fartskriver. Det bør kontrolleres,
om DTC-koden stadig er aktiv eller ej. Årsagen til DTC-koden skal fastlægges, og der skal træffes passende foranstaltninger i
henhold til vejledningen i nedenstående tabel. Koden fremgår af udskriften over hændelser og fejl samt den daglige
udskrift. DTC-koden kan ses på et testinstrument.
Generelle hændelser
Kode | DTC-kode | Type af hændelse eller fejl |
Beskrivelse | Forslag til afhjælpning |
0x02 / !02 | Kortkonflikt | Der er fundet en ugyldig kort-kombination. F.eks. et virk-somhedskort og et værkstedskort. | Udtag det forkerte førerkort. | |
0x03 / !03 |
Tidsoverlapning | Tidspunktet for sidste udtagning af det isatte førerkort er, ifølge det isatte kort, senere end fartskriverens UTC-tid. |
Kontrollér fartskriverens UTC-tid. Vent, indtil overlapningsperioden udløber. Hvis UTC-tiden afviger mere end 20 minutter, skal der foretages kalibrering. |
|
0x04 / !04 |
0x1260 / 001260 | Kørsel uden det rette kort |
Kørsel uden et gyldigt kort eller med en ugyldig kortkombination. |
Stands køretøjet, isæt et gyldigt kort og/eller tag det forkerte kort ud. |
0x05 / !05 |
Kort isat under kørsel | Et fartskriverkort er blevet isat et magasin under kørsel. |
Der skal ikke foretages yderligere. | |
0x06 / !06 |
Sidste kortsession ikke korrekt afsluttet |
Kortet (isat magasin 1 eller 2) er blevet taget ud, inden alle relevante data er blevet gemt på kortet. Dette er sket ved udtagning, men opdaget ved efterfølgende isætning. |
Der skal ikke foretages yderligere. | |
0x07 / !07 |
For høj hastighed | Køretøjets hastighed har overskredet hastighedsgrænsen for dette køretøj. Dette har været tilfældet i mindst 60 sekunder. |
Indhent oplysninger om køretøjets tilladte maksimumshastighed. |
|
0x08 / !08 |
0x0004 / 000004 |
Strømafbrydelse (VU) | Strømforsyningen til fartskriveren har været afbrudt i mere end 200 millisekunder. Denne hændelse genereres ikke i kalibreringsmåde. |
Kontrollér køretøjets og fartskriverens strømforsyning. Undersøg strømforsyningsledningerne. |
0x2004 / 002004 |
Strømafbrydelse (MS) | Bevægelsessensorens strømforsyning har været afbrudt i mere end 200 millisekunder. |
Kontrollér køretøjets og bevægelses-sensorens strømforsyning. Kontrollér bevægelsessensorens funktion og alle dens ledninger. Hvis den er defekt, skal den udskiftes. |
|
0x09 / !09 |
0x2180 / 002180 |
Fejl i bevægelsesdata (Ingen CNTR) |
Ukorrekte bevægelsessensordata. Fartskriveren modtager hastig-hedsværdier fra bevægelsessensoren uden at modtage impulser. |
Kontrollér bevægelsessensorens funktion og alle dens ledninger. Kontrollér, om der er tegn på mani-pulation. Foretag samparring af bevægelses-sensoren og fartskriveren igen. Foretag en ny kalibrering af fart-skriversystemet. Udskift sensoren, hvis den er defekt. |
0x2280 / 002280 |
Fejl i bevægelsesdata (CNTR) |
Ukorrekte bevægelsessensordata. Fartskriveren modtager en hastig-hedstællerværdi fra bevægelses-sensoren, der afviger fra den værdi, som fartskriveren har beregnet. |
||
0x2452 / 002452 |
Fejl i bevægelsesdata (hændelse) |
|||
Forsøg på brud på fart-skriverens sikkerhed | ||||
!0B | 002B80 | Tidskonflikt (GNSS versus VU internt ur) |
Forskellen på det interne ur og GNSS uret varierer mere en 1 minut ved 12 timer siden tidssætning. |
Tjek interne ur-indstillinger. Tjek GNSS modtaget klokkeslæt. |
!0C | 002C80 | Kommunikationsfejl med fjernkommunikations- udstyr. |
Takografen kan ikke kommunikere korrekt med DSRC-enheden. |
Tjek DSRC enhenden |
!0D | 002D80 | Fravær af positions-information fra GNSS modtageren | Intet gyldigt GNSS signal er modtaget i 3 timers akkumuleret kørsel. |
Tjek at GNSS signalet kan modtages. Tjek at eksterne objekter ikke blokerer signalet. |
Sikkerhedsbrudsforsøg og datafejl
Kode | DTC-kode | Type af hændelse eller fejl |
Beskrivelse | Forslag til afhjælpning |
0x11 / !11 | 0x2452 / 002452 |
Mislykket ægthedsbekræftelse for bevægelsessensor |
Der er registreret et mislykket forsøg på at validere bevægelsessensoren. |
Kontrollér bevægelsessensorens funktion Kontrollér, om der er tegn på mani-pulation. Foretag samparring af bevægelsessensoren Foretag en ny kalibrering af fart-skriversystemet. Udskift sensoren, hvis den er defekt. |
0x12 / !12 |
Mislykket ægthedsbekræftelse for fartskriverkort |
Det isatte kort kan ikke godkendes af fartskriveren. |
Kontrollér, at det isatte kort er gyldigt og rigtigt isat. Kontrollér, at kortet fungerer i en anden fartskriver. Prøv at isætte et andet kort. |
|
0x13 / |
0x2452 | Uautoriseret ændring af bevægelsessensor |
Sensoren er blevet ændret siden sidste parring. |
Kontrollér bevægelsessensorens funktion og alle dens ledninger. Kontrollér, om der er tegn på manipulation. Foretag samparring af bevægelses-sensoren og fartskriveren igen. Foretag en ny kalibrering af fartskriversystemet. Udskift sensoren, hvis den er defekt. |
0x14 / !14 |
Integritet af indlæste kortdata | Kryptografisk kommunikation med det isatte kort (i magasin 1 eller 2) mislykkedes. |
Kontrollér kortet ved at sætte det i en anden fartskriver. Prøv at isætte et andet kort. |
|
0x15 / |
Integritetsfejl i lagrede data |
De gemte data er fejlbehæftede. Der er sandsynligvis blevet manipuleret med fartskriveren. |
Kontrollér, om der er tegn på manipulation med fartskriveren. | |
0x18 / !18 |
Hardware-sabotage (sikkerhedsbrud) |
Et kort er blevet taget ud med magt, eller der er blevet manipuleret med hardwaren. |
Kontrollér, om der er tegn på manipulation med fartskriveren. Tag fartskriveren ud af drift, og udskift den med en ny. |
Bevægelsessensor-relaterede hændelser
Kode | DTC-kode | Type af hændelse eller fejl |
Beskrivelse | Forslag til afhjælpning |
0x0A / !0A |
0x2680 / 002680 |
Bevægelsessensorkonflikt | Dataene fra bevægelsessensoren og den sekundære bevægelsessensor er modstridende. |
Kontrollér bevægelsessensorens funktion Kontrollér, om der er tegn på mani-pulation. Foretag samparring af bevægelsessensoren Foretag en ny kalibrering af fart-skriversystemet. Udskift sensoren, hvis den er defekt. |
0x0A / !0A |
0x2780 / 002780 |
Bevægelsessensorkonflikt (modstridende hastighed) |
Hastighedsværdierne fra bevægelsessensoren og den sekundære bevægelses-sensor er modstridende. |
Kontrollér bevægelsessensorens funktion Foretag samparring af bevægelses-sensoren og fartskriveren igen. |
- |
0x2880 | Bevægelsessensorkonflikt pga. manglende modtagelse af sekundær kilde (No2ndSource) |
Tab af den sekundære kildes hastighedsværdi. | Kontroller DTC-koder vedrørende en sekundær kilde i køretøjet. Kontrollér CAN-kommunikation/gateway. |
- | 0x2980 | Bevægelsessensorkonflikt pga. modtagelse af ugyldig sekundær kilde (No2ndSource) |
||
- |
0x2A80 | Bevægelsessensorkonflikt pga. modtagelse af fejlbehæftet sekundær kilde (No2ndSource) |
||
0x20 / !20 |
0x2508 / 002508 |
Ingen yderligere detaljer | Intern fejl i bevægelsessensor | Udskift bevægelsessensoren. |
0x21 / !21 |
0x2508 / 002508 |
Mislykket ægtheds-bekræftelse | Intern fejl i bevægelsessensor, mislykket ægthedsbekræftelse | |
0x22 / !22 |
0x2508 / 002508 |
Integritetsfejl i lagrede data |
Intern fejl i bevægelsessensor, integritetsfejl for lagrede data |
Fejl i registreringsudstyr
Kode | DTC-kode | Type af hændelse eller fejl |
Beskrivelse | Forslag til afhjælpning |
0x31 / X31 |
0x0139 0x0800 0x2007 000139 000800 002007 000C31 |
Intern fejl i VU | Intern fejl i takografen |
Hvis DTC-koden af ukendte årsager forbliver aktiv, skal fartskriveren tages ud af drift og udskiftes med en ny. |
0x35 / !35 / x35 |
0x2280 / |
Sensorfejl Fejlsvar eller ACK |
Fejl i kommunikation med |
Kontrollér bevægelsessensorens funktion |
X36 |
Intern GNSS fejl | Fartskriverens interne GNSSmodtager giver ikke længere positionsdata. |
Foretag Sluk og tænd for fartskriveren. Hvis DTC forbliver aktiv, er der tale om en ikke-gentagende fejl. Tag enheden ud af drift, og udskift den med en ny. Ny kalibrering af fartskriversystemet. |
|
- | 0x2380 / 002380 |
Sensorfejl (ingen ACK) | Fejl i kommunikation med bevægelsessensoren. Ingen ACK modtaget, da det var forventet. |
|
- |
0x2380 / 002380 |
Sensorfejl (intet svar) | Fejl i kommunikation med bevægelsessensoren. Intet svar modtaget, da det var forventet. |
Kortfejl
Kode | DTC-kode | Type af hændelse eller fejl |
Beskrivelse | Forslag til afhjælpning |
!01 | Ikke godkendt kort isat | Et ikke godkendt kort er indsat i takografen. | Vær sikker på at der kun bruges godkendte kort. | |
0x40 / X40 |
0x0200/ 0x0300 / |
Kortfejl - Magasin 1 Kortfejl - Magasin 2 |
Fejl fundet på kort i magasin 1 Fejl fundet på kort i magasin 2 |
Tag kortet ud, og kontrollér det. |
Producentspecifikke hændelser og fejl, dvs. pop-op-vinduer.
Kode | DTC-kode | Type af hændelse eller fejl |
Beskrivelse | Forslag til afhjælpning | |
- |
0x0660 / |
Udskrivning standset, |
Printeren mangler papir |
Isæt en ny papirrulle. |
|
- | 0x01C0 / 0001C0 |
Overhastighed, forvarsel |
Køretøjets hastighed har overskredet |
Førerrelateret meddelelse |
|
- |
0x0D40 / 000D40 |
Kalibreringsfejl | Kalibreringsfejl, tid til periodisk eftersyn. Der er gået to år siden sidste kalibrering. |
Foretag kalibrering. | |
- | 0x0B78 / 000B78 |
CAN-bus afbrudt | CAN-bus afbrudt, tilslutningsstik A, også kaldet TCO-CAN. |
Kontrollér ledningerne, især stik A bag på fartskriveren. | |
- |
0xFD0B / 00FD0B |
CAN-bus afbrudt, FMS CAN |
CAN-bus afbrudt, tilslutningsstik C, også kaldet FMS-CAN. |
Kontrollér ledningerne, især stik C bag på fartskriveren. |
|
- | 0x0007 / 000007 |
VU's strømforsyning høj | Fartskriverens forsynings-spænding er højere end den maksimale værdi. | Kontrollér køretøjets strømforsyningsniveau. Kontrollér fartskriverens strømforsyning. Kontrollér alle tilslutninger og fartskriverens funktion. |
|
- |
0x0003 / |
VU's strømforsyning lav | Strømforsyningen til fartskriveren har været lavere end minimums-værdien i mere end 4 sekunder. Startspændingen bør ikke fremkalde denne hændelse. |
Kontrollér køretøjets strømforsyningsniveau. Kontrollér fartskriverens strømforsyning. Kontrollér alle tilslutninger og fartskriverens funktion. |
|
- | 0x0900 / 000900 |
Ingen tænding, men hastighedsimpulser til stede |
Tændingen er afbrudt, men der modtages hastighedsimpulser. |
Undersøg, om køretøjet har været udsat for miljømæssige forstyrrelser, såsom vibrationer m.m. Kontrollér bevægelsessensorens funktion og ledninger. Udskift sensoren, hvis den er defekt. Kontrollér, at hastighedsimpulserne ikke sendes gennem tilslutningsstikket foran på fartskriveren. |
Fejl på display