Registrering af land på takograf

Introduktion til Registrering af Grænseovergange

Fra februar 2022 bliver det et krav, at chauffører i international trafik registrerer deres position på førerkortet via den digitale takograf/fartskriver, når de krydser en grænse. Mens denne registrering i øjeblikket kræver manuel indtastning gennem menuen på nuværende takografer og 1. generations SMART-takografer, vil det med den kommende 2. generations SMART-takografer, der forventes på markedet senere i 2023, blive fuldautomatisk. Her finder du information om, hvordan du korrekt udfører denne registrering på forskellige typer af takografer.

Hvornår skal du handle?

Registreringen skal ske, når chaufføren krydser grænsen til et andet land, ved næste stop. Dette stop skal foretages ved det nærmeste mulige sted - ved eller efter grænsen. Ved krydsning af grænser med færge eller tog skal chaufføren indtaste landekoden i ankomsthavnen eller stationen.

Hvordan registrerer du korrekt?

Positionen gemmes på førerkortet via takografen, enten når kortet sættes i, fra undermenuerne eller semi-automatisk med de nyere Stoneridge SE5000-8 revision G SMART-takografer.

Når kortet indsættes, vil takografen automatisk spørge chaufføren om "startland", altså stedet, hvor skiftet begynder. Udover placeringen fortæller denne funktion takografen/myndighederne, om skiftet starter nu eller ej. Når du gemmer lokationen, skal du bekræfte, så positionen efter krydsning af grænsen gemmes på førerkortet.

Normalt sidder førerkortet i takografen, når grænsen krydses, og den nemmeste måde at registrere landet på er gennem takografmenuerne. Køretøjet skal stå stille, for at det er muligt at navigere i menuen. Det er dog forskelligt, hvordan man finder start/slut-landet i menuen, alt efter årgang og mærke på takografen.

 

Billeder

"Stoneridge takografen SE5000-8 revision G (lanceret i efteråret 2021) foreslår automatisk et landevalg til brugeren ved første stop, når grænsen passeres, hvilket betyder, at brugeren ikke behøver at navigere rundt i menuerne, som på andre typer takografer. Det gør det hurtigere og nemmere og sikrer, at opgaven ikke bliver overset."

Hvorfor skal du registrere land?

EU's vejmobilitetspakke har mål om mere effektiv kontrol med cabotagekørsel, og derfor bliver chaufførerne forpligtet til at registrere grænseovergange på takograferne, hvilket vil gøre fjernovervågning mere effektiv i fremtiden.

Hvad med de analoge takografer?

På analoge takografer/fartskrivere skal positionen være gemt manuelt på diagramskiven siden 20.08.2020 under de samme betingelser.