Registrering af land på takograf

Introduktion

Fra februar 2022, når en chauffør krydser en grænse i international trafik, skal han også registrere sin position på førerkortet via den digitale takograf/fartskriver. Med nuværende takografer og 1. generations SMART-takografer skal registreringen ske manuelt gennem menuen. Med 2. generations SMART-takografer, der kommer på markedet senere i 2023, vil registreringen være fuldautomatisk. Her kan du finde information om hvordan du laver registreringen korrekt på de forskellige takografer.

Hvornår skal man gøre noget?

Når en chauffør krydser grænsen til et andet land, ved næste stop. Stoppet skal foretages ved det nærmeste mulige stop - ved eller efter grænsen. Hvis en grænse krydses med færge eller tog, skal chaufføren indtaste landekoden i ankomsthavnen eller stationen.

Hvordan registrerer man korrekt?

Placeringen gemmes på førerkortet via takografen, enten når kortet sættes i, fra undermenuerne eller semi-automatisk med de nyere Stoneridge SE5000-8 revision G SMART-Takografer..

Når kortet indtsættes, spørger takografen automatisk chaufføren om “startland”, altså stedet hvor skiftet starter. Spørgsmålet har også en anden betydning. Udover placeringen fortæller denne funktion takografen/myndighederne, om skiftet starter nu eller ikke. Når du gemmer lokationen, skal du bekræfte, så positionen efter krydsning af grænsen gemmes på førerkortet.

Normalt sidder førerkortet i takografen, når grænsen krydses, og den nemmeste måde at registrere landet er gennem takografmenuerne. Køretøjet skal stå stille, for at det er muligt at navigere i menuen. Det er dog forskelligt hvordan man finder det start/slut-land i menuen, alt efter årgang og mærke på takografen.

Der vil senere komme en video med information om dette.


Stoneridge takografen SE5000-8 revision G (lanceret i efteråret 2021) foreslår automatisk brugeren et landevalg ved første stop, når grænsen overskrides, hvilket betyder, at brugeren ikke behøver at navigere rundt i menuerne, som på andre typer takografer. Det gør det hurtigere og nemmere...og man glemmer ikke at få det gjort.

Hvorfor skal man registrere land?

Målene for EU's vejmobilitetspakke omfatter: mere effektiv kontrol med cabotagekørsel, og af denne grund vil chaufførerne også blive forpligtet til at registrere grænseovergange på takograferne, hvorfra de vil blive mere effektivt fjernovervåget i fremtiden.

Hvad med de analoge takografer?

På analoge takografer/fartskrivere skal placeringen være gemt manuelt på diagramskiven siden 20.08.2020 under samme betingelser.

Billeder