DSRC info

Sammen med den nye generation af takografer / fartskrivere som kom i Juni 2019, kom der også DSRC-moduler, som skal findes i alle nye lastbiler, som er indregistreret efter den 15. juni 2019.
Modulet gør det muligt for Politiet at fjernaflæse indformation fra takografen, og derfor skal dette modul også testes ved et normalt 2 års eftersyn.
For at man i Danmark kan teste DSRC-modulet, skal man som værksted have en I-autorisation. I-autorisationen kan kun gives hvis man har fået den rette uddannelse, samt at man som værksted har godkendt udstyr.
Alt udstyr forhandles hos os, og udannelsen kan gives af Teknologisk Institut.

Ved test af DSRC-modulet, kan der opstå nogle problemer, og der kan mangle vigtig information i takografen. Herunder kan du finde svar på de mest stillede spørgsmål.
Kan du ikke finde svar på det du søger, så giv os et kald på tlf.: 87418025

Vi har desuden lavet nogle DSRC-videoer, som vi anbefaler at du ser, inden du ringer til os, af den simple årsag, at langt de fleste problemer skyldes fejlbetjening.

Billeder

Fra hvilken afstand skal der testes?

Der har været meget snak om, fra hvilken afstand at man skal teste DSRC-modulet.
Det korrekte svar er, at DSRC-testeren skal stå MELLEM 2 og 10 meter foran lastbilen.
Stoneridge anbefaler en afstand på 2-3 meter.
Det udstyr som politiet får, bruger en helt anden metode til at aflæse, som gør at de vil kunne aflæse modulet på 200 meters afstand. Derfor kan disse ikke sammenlignes.

Min tester kan ikke findes værkstedskortet

Ved test af DSRC-modulet skal værkstedskortet sidde i værkstedstesteren, og IKKE i takografen.
Hvis dette ikke er tilfældes, kan testen ikke gennemføres.

RTM-testen fejler

Hvis du får en fejl når du kører RTM-testen skyldes det med stor sansynlighed at takografens interne UTC-tid og testerens tid ikke er ens. Få minutters forskel gør, at denne test fejler.

Det indtastede serienummer er forkert eller findes ikke

DSRC-modulets serienummer er desværre skrevet forkert ind i mange VDO-takografer, da de ikke selv er i stand til at aflæse det. Derfor skal dette gøres manualt, hvis det enten mangler, eller er forkert.
Det nummer som VDO takograferne skal bruge, er det som står på selve boksen, hvor formatet er "12345-1234". Dette nummer indtastet inkl. bindestregen.

På Stoneridge takografer læses DSRC-nummeret automatisk, og her får man lidt flere informationer med.
Et Stoneridge DSRC-serienummer består af  "10 cifre+produktionsmåned+producentkode".
Man aflæser serienummer ved at scanne den QR-kode der er på DSRC-modulet. Dette gøres via en app på en mobiltelefon. Der findes et hav af disse apps - og der er intet krav til hvilken du skal bruge.
Når man scanner QR-koden, kommer der et langt nummer. Ud fra dette kan man generere serienummer.

Eksempel på nummer fra QR-scanner:

321456845#0B8A908C091909A2#22177146#

Ovenstående nummer vil give serienummeret:
(0+321456845#0B8A908C091909A2#22177146#) = 03214568091909A2

Som skrevet, gøres ovenstående automatisk - men det er en måde hvorpå man kan tjekke om det er korrekt, samt få lidt forståelse for hvad numrene betyder.
 

Intern eller eksternt modul?

Da de to producenter har lavet deres systemer på to forskellige måder, har der været en del forvirring omkring hvornår et DSRC modul er intern eller ekstern.

  • I en Stoneridge takograf vil DSRC-modulet ALTID være eksternt, da der ikke sidder et modul internt i takografen.
  • I en VDO takograf er DSRC-modulet eksternt, hvis DSRC-enheden er leveret af Stoneridge.
  • Hvis både takograf og DSRC-modul er fra VDO, er det internt.

Jeg kan ikke finde modulet. Skal det ikke være synligt?

Nej - Modulet skal ikke være synligt. Derfor er det på rigtig mange lastbiler skjult inde i instrumentbordet. Det har givet lidt udfordringer på det lastbiler, hvor serienummeret er indtastet forkert. Det er dog fuldt lovligt, og virker også som det skal.