Persondata & ITS-Data
I juni 2019 trådte en fartskriverforordning i kraft, der pålagde alle nye lastbiler, varebiler og busser at være udstyret med den nye digitale "smarte takograf/fartskriver". Hvis du har kørt i et køretøj med denne nye digitale takograf, vil du blive bedt om at svare "JA" eller "NEJ" til deling af persondata/ITS Data.
"ITS" står for Intelligent Transport Systems og er et interface, der muliggør, at takografen/fartskriveren kan dele og sende oplysninger fra køretøjet til andre systemer, såsom IDHA-Online analyseprogrammet. På grund af GDPR-lovgivningen om persondata er det nødvendigt at give samtykke, før takografen kan videresende chaufførens personlige data.
Det anbefales under alle omstændigheder at svare "JA", når takografen spørger om tilladelse til at dele data i forbindelse med remote download.
Er du kommet til at trykke ”NEJ”?
Hvis du ved en fejl har trykket "NEJ" under remote download, er der heldigvis en løsning. Du kan ændre denne indstilling ved at følge disse trin:
Persondata indstillinger på din Stoneridge takograf/fartskriver:
For at ændre din indstilling under remote download, skal du følge disse trin:
- Tryk på "OK" for at gå til hovedmenuen.
- Vælg "Indstillinger".
- Vælg "Førersamtykke".
- Takografen vil nu spørge: "OK at eksp. Persondata?". Her skal du vælge "JA".
- Tryk på "OK" for at bekræfte ændringen - nu er du færdig.
ITS-Data indstillinger på din VDO takograf/fartskriver:
For at ændre din indstilling for ITS Data, følg disse trin:
- Tryk på "OK" for at gå til hovedmenuen.
- Vælg "Indtaster à Chauffør 1".
- Vælg "Indstillinger".
- Vælg "Udskriv à ITS Data".
- Takografen vil nu spørge: "ITS Data?". Her skal du vælge "JA".
- Tryk på "OK" for at bekræfte ændringen - nu er du færdig.
Hvorfor spørger takografen/fartskriveren om persondata?
Den nye smarte takograf er designet til at minimere muligheden for manipulation ved at øge og forbedre indsamlingen af data sammenlignet med tidligere modeller. Udover dette har den nye takograf flere funktioner, hvoraf de tre obligatoriske inkluderer et ITS-interface, et GNSS-system (Global Navigation Satellite System) og et DSRC-modul (Dedicated Short Range Communications).
Den smarte takograf spiller en afgørende rolle i at sikre fair konkurrence mellem Europæiske lande og reducere manipulation samt cabotagekørsel. Takket være den øgede mængde data, der er tilgængelig med den smarte takograf, gøres det nemmere at overholde køre- og hviletidsregler samt håndhæve fartskriverreglerne.
Det er vigtigt at understrege, at takografen ikke blot fungerer som et kontrolapparat, men også som et værdifuldt værktøj til effektiv flådestyring. For at opnå en exceptionelt god flådestyring er det essentielt, at jeres takografer/fartskrivere transmitterer så meget data som muligt til jeres køre- og hviletids-analyseprogram. Dette muliggør hurtig identifikation og korrektion af eventuelle overtrædelser af arbejdstidsregler og køre-/hviletid