Persondata & ITS-Data

 

I juni 2019 pålagde fartskriverforordningen at alle nye lastbiler, varebiler og busser er monteret med den nye digitale ”smarte takograf/fartskriver”. Har du kørt i et køretøj med en ny digital takograf kommer du til at skulle svare ”JA” eller ”NEJ” til deling af persondata/ITS Data.

”ITS” er en forkortelse for Intelligent Transport Systems og er et interface der gør det muligt for takografen/fartskriveren at dele og sende oplysninger fra køretøjet til andre systemer, fx IDHA-Online analyseprogrammet. Grundet GDPR-lovgivningen om persondata skal der gives samtykke før takografen kan videresende chaufførens personlige data.

Du bør under alle omstændigheder svare ”JA” når takografen spørger om der må deles data i forbindelse med remote download.

Billeder

Er du kommet til at trykke ”NEJ”?

Heldigvis kan du ændre indstillingen ved remote download hvis du har trykket ”NEJ”, det gør du således:

Persondata indstillinger på din Stoneridge takograf/fartskriver:

 

  1. Tryk på ”OK” for at gå til hovedmenuen
  2. Vælg ”Indstillinger”
  3. Vælg ”Førersamtykke”
  4. Takografen spørger nu: ”OK at eksp. Persondata?”: her vælger du ”JA”
  5. Tryk ”OK” – du er nu færdig.

ITS-Data indstillinger på din VDO takograf/fartskriver:

 

  1. Tryk på ”OK” for at gå til hovedmenuen
  2. Vælg ”Indtaster à Chauffør 1”
  3. Vælg ”Indstillinger”
  4. Vælg ”Udskriv à ITS Data”
  5. Takografen spørger nu: ”ITS Data?”: her vælger du ”JA”
  6. Tryk ”OK” – du er nu færdig. 

Hvorfor spørger takografen/fartskriveren om persondata?

Den nye smarte takograf er ”smart” fordi den gør det svære at manipulere, da indsamlingen af data er større og mere præcis end førhen. Derudover har den nye takograf flere funktioner end de gamle, hvor de tre obligatoriske er et ITS-interface, et GNSS-system (Global Navigation Satellite System) og et DSRC-modul (Dedicated Short Range Communications).

Med den smarte takograf sikres fair konkurrence mellem de Europæiske lande og reducerer manipulation og cabotagekørsel. Overholdelsen af køre- og hviletidsreglerne og håndhævelsen af fartskriverreglerne gøres nemmere med den større mængde data der er tilgængelig med smart takografen.

Heldigvis er takografen ikke blot et kontrolapparat, men et hjælpemiddel til en effektiv flådestyring. For at få en exceptionel god flådestyring er det vigtigt at jeres takografer/fartskrivere sender så meget data til jeres køre- og hviletids-analyseprogram som muligt. På denne måde kan I sikre jer mod og rette op på eventuelle overtrædelser af arbejdstidsreglerne og køre/hviletid.